I den tryckta versionen av Vård & Vetenskap, nr 3/2008, skrivs det bland annat:
I all vuxenpsykiatrisk vård i Sverige /.../ finns yrkesgrupperna läkare, psykologer, kuratorer, omvårdnadspersonal, arbetsterapeuter och sjukgymnaster. /.../ Det gör det möjligt att bedöma och behandla patienten ur tre olika perspektiv - kroppsligt, psykologiskt och socialt. Vården utformas i en integrering av dessa perspektiv. /.../ Den forskning som hittills gjorts om hur mångprofessionella vårdteam fungerar pekar emellertid ut en del svårigeter med att få samarbetet att fungera bra.
- Min erfarenhet efter att ha arbetat ca 15 år i psykiatrin är att det många gånger är svårt att hålla igång mer än ett eller ett par perspektiv samtidigt. /.../ Kan man göra något för att hålla såvel ett kroppsligt, psykologiskt som socialt perspektiv aktuellt hela tiden?
Tyckte att den här aritkeln kändes viktig för mig, då jag har funderat en del kring mina egna turer med slika mångprofessionella team under min medicinska rehabilitering. Redan då när det begav sig, men ännu mer nu i efterhand, kan jag inte låta bli att slås av hur enormt starkt psykiatrin/psykologin har "omfamnat" ämnet utbrändhet: Trots att det fanns såväl läkare, sjukgymnaster, och ortopeder (alltså såna som torde ha ett större fokus på soma, inte endast psyke) på den mottagning jag kom till så dominerade det psykologiska snacket så totalt... Jag häpnade redan då över att just sjukgymnasterna och ortopeden snackade
mer psykologi än de övriga (psykologer och socionomer)

.
Och nu när jag två år senare äntligen har fått hjälp med min rygg, efter snart 20 års så gott som ständig värk nattetid, av en fristående sjukgymnast (mha av tejpningsteknik) inser jag hur oerhört underskattad just betydelsen av värkfria nätter var hos personalen på mottagningen ovan. Trots att jag tog med det i skattningsformuläret vid utredningen, så snackade man nästan mer om hur psykiska stressreaktioner kan
åstadkomma smärtan

. Så någon egentlig behandling av somatiska besvär blev det aldrig fråga om under rehabiliteringen, utan endast övningar i "basal kroppskännedom" och "bildterapi"...
Nu skulle jag vilja utbrista: UPPVÄRDERA FYSISK SMÄRTA I SAMBAND MED REHABILITERING AV UTBRÄNDHET! Jag vet att jag inte är ensam om att må så välidigt mycket bättre när väl smärtan, och den panikångest det genererar, är borta.
Det är ett helt annat liv
!